Sertai Komuniti "Mat Periuk"

Friday, November 13, 2009

Sikap manusia yg dengki...

Ada satu cerita hari ini...

Ish, angin satu badan lepas baca satu email dari kawan baik. Ingatkan dizaman ekonomi yg tak menentu nie dan di saat orang semua sibuk untuk memperbaiki diri, ekonomi keluarga dan membantu antara satu sama lain masih ada manusia yg dengki tahap gaban. Tapi selalunya mereka nie muka baik giler depan kita tapi belakang macam tut.....

Alangkah baiknya kalau pada satu 'sessi yg penting' tu dibincangkan tentang macamana nak memajukan diri, anak bangsa dan macamana nak menjadi yg terbaik diantara yang terbaik. Bukannya sibuk pasal perihal orang walaupun orang itu jauh beribu kilometer dari bumi Malaysia tu!

Cuba jadi manusia yang hatinya baik dan tidak berprasangka buruk!!! kalau kawan2 dapat peluang, bagi sokongan bukan menghentam mencari jalan menjatuhkan kawan (itupun kalau dia anggap kawanlah). Tindakan mereka seolah mendoakan kegagalan kawan atau kenalan sendiri. kemudian tepuk tangan dan cakap...kan aku dah cakap memang dia tak boleh buat punya!!!Mana boleh buat 2-3 kerja serentak!!

memang diharapkan sangat 'cerdik pandai' aka cendekiawan aka sekolah 'tinggi' nie membaca blog entry hari nie (rasanya memang diorg baca pun!) biasalah senang cari infor untuk menghentam...kebetulan bila sebut pasal cendekiawan nie kan...kalau tugas mengajar anak bangsa nie..apa usaha golongan nie dah buat....bila kali terakhir berada di industri, (boleh ke update latest trend dgn hanya membaca dan menbaca dan membaca, apa usaha untuk menaikkan nama tempat kita bernaung, apa usaha untuk memastikan student tak ternganga bila di indutsri akibat ajaran 'para cendekiawan ini yg dah berlapuk zamannya. kalau setakat gi minum kedai kopi mahal-mahal (francais amerika) dan gi shopping di gedung2 pusat belibelah (yang pastinya bukan terletak di bandar kemaman heheheh), dan bergossip di office boleh ka?...boleh ka?..chit porah!

* minta maaf kerana entry nie tidak berapa sedap bunyinya tapi itulah realitinya.

* entry diatas hanya cebisan hati seseorang, aku hanya menyampaikan...

* nasihat dari aku - cukuplah menjadi pendengki tahap gaban, doakan kejayaan orang lain, gembira jika seseorang mendapat rezeki walaupun diri sendiri tak dapat peluang itu. Cuba fikirkan, Rezeki tyg datang dari Allah dan mungkin rezeki tu bukan untuk dia tapi untuk anak-anak dan keluarga dia...cuba kasi clear sikit hati tu..gi minum mineral water banyak-banyak(dapat air zam-zam lagi bagus)...selawat jangan lupa.

3 comments:

i wonder n still wondering said...

pandai dan baik adalah perkara yg berbeza,baik x semestinya pandai dan pandai x semestinya baik

i wonder n still wondering said...

pandai dan baik adalah perkara yg berbeza,baik x semestinya pandai dan pandai x semestinya baik

i wonder n still wondering said...

pandai dan baik adalah perkara yg berbeza,baik x semestinya pandai dan pandai x semestinya baik