Sertai Komuniti "Mat Periuk"

Wednesday, November 18, 2009

Gold Coast Hari ini: 18 November 2009




Hari nie nak kongsi pasal 'Schoolies Festival' yg akan start Sabtu nie. Nie front page Gold Coast Bulletin hari ni. Aku sure korang yg tak pernah dok kat OZ mesti tanya apa ke jadah festival nie kan. Okey dipendekkan cerita 'Schoolies Festival' nie utk budak2 yg baru saja grad Year 10. Kira macam abis SPM lah, diorg diberi lesen oleh mak bapak diorg untuk merayakan kejayaan diorg nie (boleh ke dikira kejayaan?..erm macam belum apa2 pun lagi). Budak2 nie datang dari seluruh pelusuk Australia dan akan berkampung di Surfers Paradise. Perayaan ini lebih kurang seminggu, seramai 30 ribu lebih budak2 yg kononya baru lepas kategori budak2 hingusan ini akan berparty, party, party sesuka hati diorg. Festival ini juga seolah-olah memberi lesen utk diorg untuk minum alkohol, todi, arak, dan sebagainya, dan ramai juga yang ber'project', project dan project!!..untuk kali pertama atau untuk kesekian kalinya... Setiap malam ada concert, pesta tari menari di tepi pantai..ha sendiri mau ingatlah macamana rupanya festival ni.

Aku dah banyak kali experience festival nie..rasanya kali ke 4 kot kalau campur aku dok sini tahun 2002 dulu. Oleh kerana aku kerja kat restaurant area Surfers paradise, nak tak nak kena masuk jugaklah kawasan nie,...kalau tak..memang tak hingin aku...sesak nafas heheheh. Suasana bila masuk aje Surfers Paradise time nie aku boleh gambarkan macam kat zoo, budak2 nie bergayut, menjerit, melolong (sambil bergedik mencari pasangan,,...hehehe) dari seluruh bangunan-bangunan, hotel- hotel dan apartment yg diorg duduk. Fuh...kalau korang nak tengok budak2 tertidur kat longkang, ber'project kat pantai dan macam2 gelagat lagi..mailah datang Gold Coast time nie..

Tapi aku puji jugak city council diorg ni. Nak batalkan festival nie , memang susahlah..nanti budak2 nie memberontak (yelah mak bapak diaorg dulu pun join festival nie), ianya dah seakan tradisi lepas habis sekolah. Jadi government buat macam2 langkah keselamatan macam budak2 kena pakai tag nama, kalau takde tak boleh masuk kawasan concert, ada volunteer jaga diorg takut2 teridor bawah kereta, memastikan tidak digangu golongan 'toolies' (geng2 yg lepas kategori umur yg sentiasa mencari mangsa) heheheh..atau ada pasangan yg tertidor sampai siang kat pantai akibat penat ber'canda'.Kalau ikutkan macam-macam kes berlaku kat surfers Paradise time nie, ada yg jatuh mati dari apartment pun ada...agaknya terlalu leka bergedik!

Itulah saja cerita aku pasal Schoolies Festival' yang akan berlangsung minggu nie...kalau ada cerita menarik tentang budak2 ni nanti aku kongsi...

cuaca hari nie nampak cerah....mudah-mudahan tak panas sangatlah hari nie. Amin

Ps/ Selamat datang ke zoo manusia Surfers Paradise!

No comments: