Sertai Komuniti "Mat Periuk"

Sunday, September 27, 2009

Standard Rancangan Masakan di TV Malaysia?


Tadi tengah pening2 kepala baca journal (ish tak settle2 lagi bab methodology nie...bila lah nak boleh finalise....) saya pun rehat otak kejap... terbukak plak web berita harian...tiba2 sampai ke web bintang popular, terbaca pulak article bertajuk: "Program Masakan Sheila Tangkap Muat".

http://www.bharian.com.my/sisipan/bintangpopular/Sunday/JelingKakPora/20090927105041/Article/index_html
Sejak berada di luar Malaysia, tiadalah berkesempatan saya nak tengok rancangan2 masakan di TV Malaysia,..ada beberapa program yang saya sendiri host pun tak sempat lagi nak tengok, harap2 ada kawan2 produser poskan cd kat saya ye (heheheh)

Ok, berbalik pada article tu, selepas dibaca... kesimpulannya wartawan tu bukanlah komen program yg Kak Sheila buat, cuma komen pasal keseluruhan program masakan di TV Malaysia. Topik nie memang best, saya sejak dulu ada pendapat saya sendiri...dan saya pasti para penonton juga ada pendapat sendiri. Kebanyakkan program masakan di Malaysia masih pada 'style lama' atau 'old school', maksudnya masih lagi dgn cara menyusun bahan2 didalam mangkuk, lepas tu kena ceritakan bahan2 satu persatu..kadang2 dah habis separuh masa tu tunjuk bahan aje...saya rasa sudah tiba masa kita ubah cara tradisi nie. kalaulah kita boleh buat survey (bagus jugak kalau ada org nak buat), berapa peratus yang menonton rancangan masakan tu yang betul2 menyalin resipi dan kemudian buat exactly 100% macam mana chef tu buat, kan ke bagus. Penonton sekarang tengok rancangan masakan hanya sebagai salah satu cara berhibur, macam tengok AF atau Idol...bukannya nak belajar menyanyi pun, hanya sekadar hiburan!!...saya rasa kita kena ubah ikut peredaran zaman dan masa...

Malaysia perlukan rancangan masakan yang lebih berilmu dan memberi impak positif pada masyarakat..contohnya macamana Jamie Oliver buat untuk mengubah diet makan kanak2 sekolah, macamana Gordon Ramsay buat untuk membantu para pengusaha restoran kecil dan bagaimana MasterChef buat untuk melatih tukang masak amatur....itu pendapat sayalah..
Walaubagaimanpun saya tahu ada juga yang betul2 minat dan mencuba resipi yg chef berikan di kaca TV tu...cuma peratusannya kecil. Lagi satu kalau dah terlampau lama menerangkan pasal bahan, cukupke masa nak menerangkan bagaimana hidangan itu disediakan...itu belum masuk chef atau tukang masak tu mengomel entah apa-apa...takde kena mengena pasal masakan pun ada !! (average hanya 22 minit utk siaran 1/2 jam) Mungkin menggunakan cara memberi resipi pada website atau majalah lebih efisen. Again, pendapat saya je tu...
* Syabas pada Kak Pora yang suka menonton rancangan masakan Malaysia.

12 comments:

Anonymous said...

sy hrp..
ble en.kamarul da blk nnt,en.kamarul blei hoskn rancangan masakan yg len dr yg len mcm kt chanel AFC 2 kt Malaysia ni..

chef kamarul said...

Insya-Allah..idea tu ada, cuma harap2 ada TV station yang 'berani' bagi laluan....

syikin-syikin said...

kalau tak silap, rancangan a al carte tu dah kira mcm take home chef jugak kan...? hehehehe

chef kamarul said...

yup ala carte...the best! ini kes masuk bakul angkat sendiri nie hahahaha

syikin-syikin said...

ala carte memang terbaik! congrats to the producer and director in charge...anak sapa la tu.... :-)

fahmi said...

sy dh propose dh topic awal2 semester ni utk research postgrad, tp lecturer kita kata tak viable pun. cis!.. tunggu chef balik ar, bleh jd advisor sy plak k..

chef kamarul said...

hahahah...nak tungu saya balik lambat lagi arr...tapi kalau sanggup tunggu silakanlah..

Khairuman said...

Waa.. Sekarang Chef Kamarul dah ada blog sendiri. Tahniah Chef! Semoga Chef Kamarul menjadi Dr. Chef pertama di Malaysia..

chef kamarul said...

Amin..terima kasih en. khairuman. Insyallah, berkat doa kawan2 dan sedara mara..

Anonymous said...

ok pye r..
sy akn support cik kamarul dr blkg..
ntah2 ade jek stesen yg nk buat cm2 tp xtau hos mane yg brani nk buat cm2...huhu..
cik kamarul kn 'gila2' orgnye..
kalo proposal cantek,baik,menarik n de'bomb..mmg bombastik r jwbnye..
serius cik...huhu..
de best 2 u...

Cik Puan Izan❤ said...

kdg2 tgk rancangan masakan sbb suka dgr celoteh jer...bila nak try masak kena refer buku mskn jg...

kerja sambilan said...

Bila tgk rancangan masakan, bleh belajar ttg masakan2 baru.. Tu yg best!!