Sertai Komuniti "Mat Periuk"

Wednesday, September 30, 2009

burger beli vs burger buat sendiri


Siapalah yang didalam dunia nie yang tak pernah dengar, tengok atau makan burger?. Dari budak umur 3 tahun sampai atuk umur hujung2... tu pun tau apa itu burger. Tapi berapa ramai yang tahu sejarah burger? Oleh kerana saya memang berminat tentang food culture, history & sebagainya, maka saya kongsi sikit maklumat yg telah dikumpulkan:

Sejarah burger dikatakan bermula seawal 1210 pada zaman Gengkis Khan menakluk dunia. Pada zaman tu askar2 khan banyak bergerak dari satu tempat ke satu tempat dan banyak juga bertempur di kawasan2 pergunungan. Maka mereka mencari satu alternatif makanan yang boleh membekal tenaga pada askar2 ini pada masa yang sama cepat, ringkas dan mudah untuk dimakan. Maka mereka pun membuat ketulan2 beef patties dari sumber lebihan seperti lamb & mutton dan meletakkan di saddle mereka (mentah tau). Bila mereka berperang, daging di biarkan disitu dan secara automotik tenderizing proses terjadi, lepas aje habis diorg berperang (kalau hidup lagilah), maka mereka ambil je daging tu teruslah dimakan..itu cerita pertama pasal burger

Kemudian sejarah bersambung pula dimana mereka sampai ke Russia (tapi zaman nie cucu dia pulak yang berperang iaitu Kubilai Khan) dan kemudian rakyat Russia telah mengcedok idea ini dan kononya mencipta hidangan mereka sendiri iaitu steak tartar dgn menambah telur dan bawang cincang (ada sesapa pernah makan tak?) sekali lagi tak dimasak hidangan ini...

Selepas itu pada tahun 1600, masa tu zaman kapal-kapal berdagang maka sampai kapal-kapal dari german ke Moscow dan mereka pun mengambil hidangan ini balik ke German, diorg ubah lagi..tapi org German lebih kreatif maka terciptalah macam burger versi Hamburg (mengambil nama port yg paling terkenal pada masa itu), maka terciptalah Hamburg Burger. Burger ini telah ditambah lagi dengan bahan-bahan lain seperti serbuk roti, rempah ratus dan sebagainya. Bezanya kali ini burger ini dimasak!

Apabila tiba ke kurun ke 18 dan 19, ramai immigant dari German telah berhijrah ke Amerika, oleh kerana pada masa itu kehidupan mereka susah maka mereka mengambil lebihan2 daging gred paling rendah dan murah dan mereka membuat burger versi hamburg dgn meletak lebih banyak herba dan spices utk menjadikan daging itu boleh dimakan (untuk hilangkan bau dan sebagainya). Sekarang ini org German mengelar hamburg Burger ini ' Frikadelle'.

Namun dipercayai org Amerika lah yang meletakkan dua keping roti diantara daging tadi dan mereka pula mengakui bahawa burger itu adalah ciptaan Amerika. Sekaligus restoran2 burger milik mereka telah berselerakan di seluruh dunia masakini.

Itulah sejarah ringkas burger yang boleh disimpulkan. Namun persoalannya ialah berapa 'sihat' kah burger yg dijual? kerana kita tahu pada sejarahnya daging burger dibuat dari lebihan daging pada gred paling rendah dan murah. Adakah burger yg dijual di pasaran ini menggunakan daging gred yang tinggi?...cuba termenung dan fikir sekejap..

1 comment:

Anonymous said...

sy ske double cheese beger mcd..
huhu.