Sertai Komuniti "Mat Periuk"

Monday, January 31, 2011

Risau keadaan Egypt sekarang

Rasanya semua sedia maklum keadaan terkini di Egypt sekarang. Huru hara, kacau bilau dan darurat. Soal keselamatan peljar dan rakyat Malaysia paling meruncing sekarang. Walaupun Mat periuk tak pernah ada pengalaman di luar negara yg sedang bergolak tapi sedikit sebanyak dapat juga merasai macamana perasaan jika menghadapai masalah di negara orang.



Yang paling merisaukan bila suratkhabar Malaysia kata rakyat kita semuanya selamat di sana sekrang. Sungguh musykil baca update macam nie, sebab setahu mat periuk bilangan pelajar Malaysia disana sangat ramai, yg berdaftar saja lebih 7000 ribu, itu belum masuk pelajar yg tidak ditaja mana-mana pihak terutamanya pelajar-pelajar dari sekolah pondok yg kebanyakkanya di Universiti Al Azhar. Macaman begitu 'confident' kata 'semua' pelajar kita selamat. Apa motifnya?



Pengalaman banjir besar di Brisbane baru-baru ini dimana respond suratkhabar Malaysia adalah sama sedangkan beratus-ratus student Malaysia yang mejadi mangsa juga memnbuatkan mat periuk skeptikal dgn update yg dikeluarkan oleh pihak-pihak yg berkenaan. Risau sungguh keadaan mereka sekarang.



Bayangkan jika keadaan Egypt atau Mesir ini tidak serius takkanlah Kerajaan Australia chartered Qantas Airline utk selamatkan rakyatnya yg lebih kurang 1000 lebih je tu dan PM Gillard sangat risau dan sedang memantau keadaan rakyatnya di negara itu 24 jam. Bukan Australia saja sudah bertindak, banyak negara lagi. Contohnya India sudah beberapa kali ulang alik menyelamatkan rakyatnya menggunakan Air India. Portugal menggunakan kerahan tentera dgn kapalterbang tentera C-130, Kerajaan Greece juga menggunakan tentera, US mengeluarkan rakyatnya sekurang-kurangnya ke Cyprus, China lagi hebat menghantar terus 2 jet dan Airbus 330 serta Airbus 3330-220 Hainan Airlines. Banyak lagi negara sudah memulakan operasi meyelamatkan rakyat mereka lebih 24 jam yg lepas seperti Thai dgn Thai Airways walaupun menghadapi masalah kerana mereka tidak pernah ada route ke Cairo sebelum ini. Denmark, German, British, Turkey semua sudah bertindak. Malah jiran kita Indonesia sudah pun memulakan proses membawa balik beribu-ribu pelajar dan rakyat mereka.

Wahai mereka yg berkuasa dan bertanggunhjawab, mulakanlah tindakan menyelamatkan anak-anak, adik-adik, saudara mara kita di sana (walaupun kita sudah terlambat sebenarnya!). Sekarang bukan masanya utk membincangkan perkara2 yg tak berfaedah.

Wasalam

Mat Periuk: mari ramai-ramai doakan keselamatan semua di sana, ramai yg kesana kerana menuntut ilmu akhirat, dugaan mereka pasti maha hebat.

1 comment:

Anonymous said...

I seldom leave comments on blog, but I have been to this post which was recommend by my friend, lots of valuable details, thanks again.